Tuesday, July 16, 2019

Bantuan zakat anak sekolah - Sumbangan Pendidikan Zakat Anak Selangor Sekolah Rendah dan Menengah

*from My little sharing post date Dec 26,2018

Awal bulan haritu dapat info tentang bantuan zakat selangor untuk anak-anak yang bersekolah. Bantuan rm200 untuk setiap anak yang berkenaan bagi yang layak.

Siapa yang layak? Apa syarat-syaratnya? Boleh layari link utk maklumat lanjut. 

Secara ringkaskan, bantuan ni bukan untuk golongan asnaf atau penerima bantuan zakat tapi untuk golongan sederhana yang pendapatan seisi rumah lebih Haddul Kifayah dengan julat lebihan tak lebik rm3000. 

Apa maksudnya ek? Dalam laman web https://www.zakatselangor.com.my/spzasrm/ ada contoh pengiraannya. So, boleh cuba kira guna link ni. https://www.zakatselangor.com.my/agihan-zakat/kalkulator-kelayakan/

Cara nak apply pun mudah je, download borang A, B dan C di website yang sama. Isi borang dan buat pengesahan borang kemudian scan borang berkenaan. 

Kemudian isi borang Sumbangan Pendidikan Zakat Anak Selangor Sekolah Rendah dan Menengah secara online di https://www.zakatselangor.com.my/spzasrm/

Dokumen lain yang diperlukan untuk permohonan adalah kad pengenalan ketua keluarga, kad pengenalah pasangan, slip gaji atau pengesahan pendapatan bagi yang bekerja sendiri, bank statement, borang A, B dan C tadi. 

Lepas submit, bolehlah tunggu je dan berdoa moga-moga ada rezeki. Jika berjaya, dalam tempoh 14 hari pembayaran akan dimasukkan kedalam akaun yang didaftarkan.

Alhamdulillah, hari isnin haritu (lepas kejadian kemalangan), terus ajak suami untuk segerakan isi borang. Harini, rabu, dapat SMS yang mengatakan permohonan berjaya. Alhamdulillah sangat-sangat. Dapat juga buat bayaran yuran sekolah anak nanti..


No comments: