Saturday, December 7, 2019

Kek ultraman dan tips dapatkan buttercream warna merah menyala

Kek ni sebenarnya di tempah last minit. Memandangkan saya tak de kerja lain waktu tu, saya ambil je. Order jam 12, nak pick up jam 8mlm. Dah ambil order baru terfikir nak cari toy kat mana. Hahahaha...

Biasanya saya akan cari toy cake di bakery atau online. Tapi bakery agak jauh sikit jadi saya cuba-cuba sahaja cari di kedai mamak. Alhamdulillah ada toy banyak ni. Customer nak 5ketul pula tu. Ngam ngam sahaja la. 

Barang-barang lain semua dah ada di rumah, jadi terus balik dan baking. Pertama sekali buat cream sebab nak dapatkan warna cream merah pekat biasanya kena perap sekejap. 

Ini dia tips dapat warna buttercream merah menyala macamni dengan tambah sedikit pewarna coklat dan oren kedalam buttercream merah. Kemudian perap sekejap (dalam 15 ke 30 min) dalam bekas gelap. 

Untuk kek ni, siap baking dan biarkan kek sejuk cream pun sudah ready. Warna sudah naik macam dalam gambar. Puas hati rasanya.

Dulu masa mula-mula buat kek, mmng susah nk dapatkan warna macamni. Nak letak pewarna banyak-banyak rasa tak sesuai sebab anak-anak yang akan makan. Jadi teknik perap ni boleh jadi trick untuk selesaikan masalah. Boleh juga apply untuk warnakan fondant. 

No comments: