Sunday, January 5, 2020

Visit Perak December 2019 - day 2

Awal-awal pagi terus periksa facebook MAPS. Alhamdulillah dah bukak. Jadi pagi tu sarapan di homestay dan siap-siap check out. Sampai di MAPS jam 11 pagi. Tak ramai orang. Untuk tiket, saya beli di shopee untuk package unlimited ride. Rm40 untuk 1 tiket. Tapi kalau tak nak beli tiket pun tak pe. Boleh je masuk dulu dan survey nak main apa. Baru beli card untuk main. Balance card juga boleh redeem bila dah abis main.

Untuk saya, saya rasa sangat-sangat TAK BERBALOI untuk beli UNLIMITED RIDE ni. Sebabnya:


  1. Masa saya datang ni, walaupun katanya masalah teknikal sudah dibaiki, tapi masih belum sepenuhnya pulih. Dari 18 ride yang available, dalam 7 ride yang tutup/under maintainance/renovation/tak ada aircond.
  2. Untuk anak 100cm kebawah, rasanya tak perlu beli langsung tiket unlimited ni. Sebab tak banyak mainan yang boleh main. Untuk Ca, walaupun kat rumah dah siap-siap ukur lebih 100cm, tapi scale kat sini jadi tak lepas. 
  3. Masa saya datang, musim hujan. Pagi-pagi dah main semua. Bila pusing balik untuk repeat, hujan start turun dan semua ride yang diluar tutup. Cuma indoor ride sahaja dibuka. Tu pun tak banyak.

Masing-masing masih excited masa ni.



Boboiboi 4d - Masalah teknikal.
Stund legends - Terbaik. Pengubat kekecewaan.
Coral kingdom - Tak ada air cond tapi boleh main. Risiko tanggung sendiri.
Red baron - Ok. Hujan dia tutup.
Fantacy carousel - Ok. Hujan-hujan pun jalan.
Whirling wizard - Tutup
Crystal quest - Tutup
Cave of wonder - Tutup
Space x-plorers - Tutup
Hyperspin - Tak mabuk sangat compare naik kat genting & time square dulu.
Astreoid attact - Tak sempat naik dah hujan.
Playland - Ada yang ada additional charges.
Kid studio - Ada additional charges.
Wormhole technologies - Best jugak.
Bumper blast - Bumper car. 2nd round Ca tak boleh naik. 1st tu lepas sebab dia tak perasan kot.
Dark ride - Ok je. Indoor. So boleh repeat.
Gravity tower - Hahaha... sakit jantung naik. Tapi nak repeat tak dapat sebab hujan.
MAPS theater - Tulis open. Pintu terbukak tapi wire dan kotak sepah-sepah. Rupanya tengah renovate. Tutup.

Nampak tak betapa banyaknya mainan yang tak boleh main untuk pakej yang saya ambil tu.

Ni senarai untuk ride lain yang tak termasuk dalam pakej. Yang peliknya, waktu hujan, ride-ride yang outdoor ada je yang boleh main. Huh...

Red baron
Wormhole technologies. Tengok Naeema sangat2 glowing. Hahaha.  

Ambil gambar dengan maskot. rm3 per family. Yang ambil pakej macam saya, free.
Ni stunt yang drift kereta. 
Budak-budak baru berani nak buat aksi pose. Hahaha...
Coral Kingdom - Tak ada air cond. Jadi tak boleh masuk lama-lama. Nanti anak-anak lemas.

Sebab saya tak pernah datang sini dan cuma google sahaja info, jadi saya sangat kecewa. Banyak gambar google yang ada Boboiboy hero academy, The Smurf, The Croods dan beberapa kartoon lain tu sudah tiada. Katanya dulu ada persembahan ala-ala parade di laluan utama. Tapi sekarang sudah tiada. 

Saya datang jam 11, ikut jadual Boboiboy ada jam 2 dab stunt kereta jam 3. Jadi sempat main mainan dulu. Cuma kene alert la timing. 

Untuk boboiboy 4d, sesampai je ke MAPS tanya jam berapa mula, katanya jam 2. Dari jam 2 hingga jam 2.30 saya tunggu beratur di hadapan pintu. Jam 2.40 baru staff datang dan bagitau ada masalah teknikal. Sangat-sangat kecewa sebab rancangan utama ke MAPS adalah untuk Boboiboy. Nasib la ada boboiboy maskot tu. Boboiboy roller coaster pun anak-anak bukan boleh naik sebab masing-masing tak cukup ketinggian..

Jadi, percutian ke MAPS kalau tanya saya, memang saya sangat-sangat kecewa. 

Walaupun begitu, anak-anak seronok sahaja. Biasa la bukan diorang tau apa. Diorang tau main je. Siap cakap lain kali nak datang lagi. Saya senyum sahaja la. Lain kali mungkin tidak. Melainkan ada perubahan dan penambahbaikan boleh la datang lagi. 

Ah lupa satu lagi. Kedai makan agak terhad. Untuk snack, air agak banyak juga dijual. Tapi makanan berat seperti nasi dan mee tak banyak dijual. Jam 1 tghari masih belum siap masak. Yang ada cuma nasi kandar sahaja. Terpaksa juga kami makan walaupun nasi kandar adalah hidangan terakhir yang saya akan beli biasanya. Terpaksa juga telan untuk alas perut lepas penat main. Sebesar-besar Starship restaurant juga tutup. Huh..



No comments: