Sunday, January 5, 2020

Visit Perak December 2019 - day 1

Cuti akhir tahun, kami plan ke Perak. Tujuan utamanya adalah untuk ke MAPS (Movie Animation Park Studio).

Anak-anak la yang paling seronok macam biasa. Gerak dari rumah di Rawang seawal jam 6 pagi. Lepas solat subuh terus jalan. Anak-anak dah teruja, jam 5 pagi lagi dah bangun dan segarkan diri.

Berhenti di R&R Tapah untuk tunggu kakak ipar & suaminya. Mak lang dan pak lang budak-budak ni la pangkatnya. Sambil-sambil tu, saya alas perut jugak di sini. Makan nasi lemak dengan air coke. Tiba-tiba je saya rasa ada banyak angin dalam badan hingga pening dan nak muntah. Minum coke untuk mudah sedawa. Biasanya memang berkesan. Anak-anak main ditaman permainan disitu.

Kak noi sampai dalam 45min kemudianya dan kami terus menuju ke Taman Rekreasi Gunung Lang, Ipoh. Sampai di sana dalam jam 9 pagi. Banyak kedai-kedai makanan dan mainan dijual disini.

Ada juga bot untuk ke seberang sana Gunung Lang.

Tiket bot :
Dewasa : RM3
Kanak-kanak : RM1.50
Makanan ikan : RM1

Di seberang sana Gunung Lang ada mini zoo. Ada burung merpati yang besar macam ayam, kuang, burung unta, emu, rusa, lembu dan beberapa lagi haiwan.

Ada juga taman permainan, rumah perak, menara tinjau. Agak seronok sebenarnya disini. Cantik sebab dikelilingi gunung batu kapur. Kami tak lama disini sebab rancangnya nak ke MAPS harini.

Jadi sebelum masuk ke MAPS, kami isi perut dulu di kawasan berhampiran. Siap makan, alang-alang sudah tengahari kami terus check in homestay dulu. Nanti dah masuk MAPS, entah jam berapa pula keluar. Kami stay di Putrie Homestay di taman Meru. 5min je nak ke MAPS.

Alhamdulillah. Rumah sangat bersih dan cantik. 3 bilik tidur. 2 bilik tidur ada katil queen dan aircond. 1 bilik lg, kipas dan toto. Ada astro, dapur, meja makan, mesin basuh, petiais dan lengkap la saya kirakan. Memang puas hati dengan rumah ni. 1 malam, kami dapat dengan harga RM150.

Dalam jam 2 petang, kami menuju ke MAPS. Malangnya, MAPS tutup walaupun sepatutnya bukak setiap hari cuti sekolah ni. Katanya ada masalah dengan bekalan elektrik. Esok pun belum tentu dibuka. Akan di warwarkan di facebook katanya.

Dengan hati yang sangat kecewa, kami terus ubah plan. Plan yang disusun untuk hari esok, kami bawa ke harini. Pulang sekejap ke homestay untuk berkemas-kemas. Plan nak ke kellies castle dan hotspring.

Kellies castle ni antara destinasi yang paling saya nak pergi tiap kali ke perak. Ye la, saya suka tempat sejarah ni. Lagi-lagi binaan lama dan hampir runtuh macam ni. Ada sejarah dan cerita disebalik runtuhan batu-batu tu.

Untuk masuk, tiket berharga rm5 untuk dewasa dan rm3 untuk kanak-kanak. Harga ni untuk warganegara ye. Jadi jangan lupa bawa ic.

Istana ni sebenarnya tak pernah siap. Kalau siap dia merupakan binaan pertama yang ada lif di tanah melayu ketika tu.

Saya memang kagum dengan binaan dan struktur bangunan ni. Walaupun dah berpuluh tahun, tapi masih lagi berdiri megah. Depan istana ni ada sungai. Andai kata istana ni siap dan kellie tak mati awal, mesti cantik istana ni.

Ambil gambar dulu sebelum masuk.
Jambatan ni untuk rentas sungai. Masa saya datang, ada beberapa orang lelaki tengah menjala ikan. Geram jugak rasanya nak terjun masuk sungai sekali sebab cuaca agak panas masatu.

Susunan ruang tamu untuk istana kellie ni. Istana ni dibuat berperingkat-peringkat sebenarnya.

Cantikkan view ni. Istana atas bukit tepi sungai. Macam idaman zaman kanak-kanak dulu.

Siap jalan-jalan dan mengkagumi sejarah, kami ke hot spring & waterfall Lubuk Timah pula. Tak sempat nak ambil gambar di hotspring sebab masa sedang seronok mandi, awan dah gelap dan bunyi guruh. Risaukan kejadian kepala air, kami masing-masing terus bersiap dan pulang ke homestay. Masuk sini tiker untuk dewasa RM5 dan kanak-kanak RM3.

Ok sangat tempat ni. Selesa dan bersih. Penat main air, kami pulang ke homestay. Masak-masak dan makan-makan. Anak-anak tidur keletihan. Ajak makan pun tak boleh bangun.

Bersteamboat & grill malam tu. Ayam dan daging dah siap-siap perap pakai sos nandos.

Lepas makan, bincang-bincang untuk back up plan esok. Dalam jam 9, keluar jalan-jalan ke pasar larut malam dan dataran amanjaya.

Di pasar larut malam, biasa-biasa aje. Tapi yang tak selesa bila ramai yang merokok dan vape. Jadi jalan di balik khemah-khemah tu jadi sesak nafas. Tak beli apa pun disitu sebab tak selesa. Terus ke dataran.

Penuh lampu warna-warni dan kereta hiasan yang comel-comel untuk disewa. Anak-anak nak main tapi suami tak izinkan sebab sudah lewat sangat. Masatu sudah lebih jam 12malam. Kami sekadang melihat-lihat dan terus ke homestay untuk berehat.

Semoga esok MAPS bukak...