Tuesday, November 5, 2019

Ikan kembung masak lemak tauchu

Harini teringin makan ikan kembung. Suami jenis tak berapa makan ikan ni, jadi saya memang jarang-jarang masak ikan. Saya pulak bukan jenis masak tiga empat lauk. Cukup satu jenis lauk dan satu sayur. Kalau banyak-banyak pastu tak habis mula la saya stress dan down. 

Haritu mama datang rumah saya dan saya masak tauchu lemak ni. Dulu masa sekolah asrama paling saya tak suka kalau ada menu ikan masak tauchu ni. Tapi resepi mak saya lain sikit, jadi memang kena dengan selera saya. 

Bahan-bahan
  1. Ikan kembung 
  2. Bawang merah
  3. Bawang putih
  4. Cili
  5. Tauchu
  6. Santan

Cara-cara
  1. Goreng ikan bersama kunyit dan perasakan dengan garam
  2. Potong bawang merah, bawang putih dan cili. Saya tak potong sebab anak-anak tak makan pedas.
  3. Tumis bahan-bahan yang telah dihiris tadi. Masukkan tauchu dan santan.
  4. Masukkan ikan goreng. 
  5. Tambah garam jika perlu sbb biasanya tauchu ni dah masih. Kalau da cukup masin, tak perlu letak garan lagi.
  6. Siap...

Boleh juga letak tomato atau kucai jika mau. Tapi kali ni saya buat kosong sebab ada sayur lain.  

No comments: