Monday, April 6, 2015

Pekebun dan penternak

Mmng suka tgk pokok... suka tgk kebun.. suka pada bau tanah... tp punya M yg besar.. M yg dimaksudkan adalah sikap MALAS... hahaha...

Mmng sejak kawen nak duduk rumah atas tanah.. xmo umah burung yang tinggi diawan tu.. sbbnya punya niat utk berkebun.. menternak tu tak la kot sbb sian plak jiran2 bau tanji nanti..

Bila kawen je.. terus preggy... terus beranak.. jadi makin besar la sifat M tu...

Jadinya hanya mampu tanam serai, pokok pucuk manis, pokok bunga raya serta pokok anggur dan pokok lemon yang terbantut tu.. hahaha...

Kat FB, mmng aktif la join group kebun bandar.. geram tengok sifu2 yang aktif berkebun... antara idea yang dikongsi ada dalam gambar dibawah.. menarik kan.. 2 dalam satu..

Nak berkebun ni pun kene kreatif ye.. ada juga yg buat aquaphonic.. tanam sayur guna air dari aquarium.. aquarium boleh la bela keli ke, talapia ke... tu kalo jenis kecil2an.. ada jugak yg tanam padi.. dan di tali air boleh bela talapia... ooohhh... mmng best kan... selain tambah pendapatan, medium tanah pun makin subur...

Bile la boleh buat mcm ni kan... hahaha

No comments: