Wednesday, March 25, 2015

Perkembangan baby 1bulan

Semalam nayla turn 1month... tahniah sayang...

Sepanjang 1bulan ni aku masih cuba belajar perangai nayla. Perangai anak2 ni lain2.

Antaranya mcmaner nak buat bile perut kembung. Masa si bijak dulu, mmng xmasalah.. si bijak kuat kentut. Asyik2 kentut.. hahaha... ni nayla ni plak susah kentut. So cara yang aku buat adalah tiap kali dia kembung aku akan letak minyak panas kat betis dan tapak kaki. Lepas tu bukak baju dia dan guna jari usap2 perut dengan lembut. Nayla ni penggeli orangnya.. so dia akan mengeliat2 dan meneran2 bila di sentuh. Pastu, pegang dan angkat kaki dia mcm nak tukar pampers tu... alhamdulillah.. senang dia kentut.. hehehe...

Nak tido pun senang je.. tak perlu berbuai2 dan dodoi. Susukan sampai dia kenyang pastu sedawakan. Then bedung dan tepuk2 bahu dia sikit. InsyaAllah tido...

Tp masalah yang selalunya aku hadapi bile nayla susu, sedawa sangkut dia akan sedu.. aku perasa dia memang selalu sedu. Dari dalam perut lagi sbb masa dalam perut aku selalu rasa dia gerak2 ditempat yang sama dgn rima yg sama... so, apa yg aku buat adalah susukan dia.. tp mmng susah dia nak susu waktu sedu sbb da kenyang.. so alternatif lain, aku buat dia nangis... hahaha... jahat kan.. tp insyaAllah lepas tu ok..

Muntah.. yg ni paling ditakuti.. dalam seminggu, cume 2 or 3 hari je dia tak muntah. Ni bukan jenis muntah yang sikit mcm air liur basi tu je.. tp tahap terpancut2 dan keluar dari hidung... memang menakutkan.. sekali muntah abis baju, tilam, bantal semua kena.. apa yg aku buat, aku tak bagi susu banyak2 sbb takut dia kenyang sangat. Pastu lepas susu wajib sedawakan.. then tido make sure kepala dia mengereng... samada sebelah kanan or sebelah kiri... dan bila je perasan dia muntah atau mcm nak muntah, terus angkat dan dakap dia. Tepuk2 belakang dia.. tapi smpai sekarang pun dia masih muntah... harap2 dia sihat je...

Muka budak 1bulan g timbang dan cucuk kat klinik... 4kg.. tak naik pun.. huhuhu

No comments: