Friday, March 6, 2015

Berpantang

Alhamdulillah... bersalinkan kali ini lebih mudah dari yg dulu...

Luka cepat sembuh, lebih bertenaga walaupun kene jaga 2 budak kecik dan lebih berpantang... hahaha..

Untuk set berpantang kali ni aku beli set air mancur. Ni pun selepas baca review beberapa org.. alasan aku beli set ni adalah sbb murah dan dalam tu ada mcm2 bahan utk berpantang seperti pil jamu, param, pilis, tapel, bedak sejuk dan minyak telon. Benda asas la utk berpantang.. beli mahal2 pun kalo pakai tak konsisten buat apa kan..

Set ni aku beli kat kedai worlds of herb di bukit gambir. Harga rm53 utk set yang pil. Aku survey tempat lain semua harga rm60 ke rm80. So alang2 pantang kat kampung, beli je la kat kampung...

So far aku pakai dan makan jamu ni, baby tak de masalah cirit-birit, kuning, kembung... semua tu xde.. susu badan pun banyak.. hari ke 4 bersalin dah kene pam sbb breast dah full gile. Huhuhu...


Utk luka epi tu, hari pertama hingga ke 2 (kat spital lg), mmng aku tak pakai apa2. Cuma kerap tukar pad dan panties. Kerap cuci luka dgn air paip.. nak tgk or pegang pun rasa ngeri kot.. hahaha...

Balik umah baru berani nak tgk pakai cermin kecik. Lepas cuci, keringkan pakai hair dryer. 

Tapi... masuk hari ke 6, luka makin sakit. Terutama bile lepas cuci... so, stop keringkan pakai hair dryer.. aku pakai kipas je.. darah pun dah semakin kering.. so baru berani nak sapu minyak gamat.. 

sehari je pakai minyak gamat.. luka rasa sakit jugak.. mama suh letak manjakani.. aku mmng dah siap2 asah manjakani tu dan jadikan serbuk masuk dalam bekas kecik. Tp xpandai pakai... tanya mama, mama kata sapu je kat luka.. 

sehari pakai, esoknya terus rasa senang nak duduk.. dan hari ni tgk luka mcm dah kering.. alhamdulillah...

berurut plak aku cume berurut 3 hari je.. sbb aku rasa badan dah ringan. Masa abg baby dulu buat 5 hari sbb masa tu aku tak boleh kencing. Bidan kata rahim rendah sgt.. pundi kencing kene tekan dgn rahim.. so 5 hari berurut naikkan rahim.. pastu baru kencing ok.. 

kali ni, badan rasa ringan gile.. dan lebih bertenaga.. alhamdulillah...



No comments: