Saturday, February 21, 2015

39w6d - tanda bersalin... Mucus plug

Hari2 terakhir mengandung ni mmng agak menguji... penat, brixton hicks yg tak pernah berhenti, perut makin berat dan mcm2 lg.
Tiap hari pujuk adik baby suh kluar. Hahaha... sedap sgt duduk dalam perut ibu ye.
Harini genab 39w6d. Esok patutnya dijangka bersalin. Pagi td masa mandi, mcm biasa aku buat urutan perineum. Urutan ni kononnya untuk elakkan koyakan masa bersalin nanti. Sesuai buat untuk ibu2 bakal bersalin yg dah masuk 35minggu. Masa si bijak dulu, luka mmng banyak. Siap salah jahit ye.. so utk adik baby, target utk kurangkan koyakan.. insyaAllah...
Ok, cerita pg td.. masa buat urutan tu, tibe2 ada darah.. opppsss.. agak cuka dan kecewa skit.. hahaha... cuak sbb dah nak bersalin. Kecewa sbb selalunya kalo tanda darah ni mau 2 ke 3 hari jugak bersalinnya. Maksudnya lama lagi la tu.. hahaha...
Tanda darah pg td mcm skit je. Tak sakit dan agak melekit. Lepas mandi, pakai la pantyliner mcm biasa. Dan mmng darah tu xdr dah kluar lepas tu...
Ptgnye plak masa mandi kluar lg tanda darah tu.. nama darah tu mucus plug ye.. tp ptg td agak bnyk. Kluar seketul mcm duit syiling 50sen lama. Keadaan dia mcm telur putih (tak boleh putus), merah hitam2 mcm hujung2 period tu dan ada putih2 skit.. nak letak gambar rasa mcm geli je.. hahaha...
Fyi, mucus plug ni tak tentu jugak sifatnya kot.. sbb masa si bijak dulu, sebijik mcm datang period tu. Skit2 tp sentiasa keluar. Siap pakai pas lg. Penuh sekeping. Yg adik baby ni, sekali2 je kluar..
****************
Untuk dekorasi majlis anda.. 
Indoor/outdoor... 

hubungi 0132073385 (kl, putrajaya, selangor)

No comments: