Tuesday, May 25, 2010

masa utk menghargai..

hari guru dah lama lepas. tapi xsalah kalo aku baru nak wish. hihihi... selamat hari guru wahai cikgu2 saye yng penah ajar saye smpai saye jadi pandai skng. n selamat hari guru jugak pada cikgu2 yng xmengajar saye.

kalo nak tau, aku sangt sukakan sekolah. masa mula2 masuk darjah satu, aku la yng paling xsited. n aku ada sorng bff yng sangt xsukakan sekolah. tiap2 ari, mesti aku ditugaskan oleh cikgu syamsudin utk bawak die masuk kelas. walaupun kelas kami xsame, tapi aku terpaksa temankan die sekejap baru balik ke kelas sendiri. n bile aku nak g je, terus muke die mcm nak nangis. (^_^!!)
subjek paling aku suke masa kat skolah rendah dulu adalah bahasa melayu. sbb tiap kali exam n ujian mesti dapat markah paling tinggi. cikgu ramlee selalu bagi hadiah sbb dapat markah tinggi. paling best bile nama kene panggil depan kelas n amik hadiah. serius bangga smbil kembang2 hidung.
naik menengah rendah, subject paling suke adalah math. sbb cikgu rozali yng agak gemuk2 slalu buat aksi2 comel bile blaja graf... sgt comel...
dan waktu masuk menengah atas, mule sukekan subject pengajian kejuruteraan awam sbb buku nota mesti dapat 5 bintang sbb hias cantik2 balut pakai pembalut pikachu. hihihi... semua gambar dan nota juga telah disalin bulat2 mcm dalam buku. maka xperlu risau jika buku tertinggal di hostel. (^_^!!)
skng, zaman sekolah dah pun berlalu hampir 5 tahun. adakah aku sudah tua?? ermmm... xmo jawab soklan mcmtu. huh... (^_^!!)
tadi, washila, sepupu aku darjah 3 balik dari skolah agama smbil tunjukkan hadiah die dapat dari cikgu kelas. wahh... mesti sebab dapat markah tinggi. eh... bile ingt2 balik, die belum lagi peksa. so, aku tanye la.

aku : hadiah apa tu dik?
washila : cikgu kite bagi sbb die xnak hadiah ni.
aku : hadiah apa plak?
washila : hadiah hari guru aritu. yng kite bagi die nak. yng ni kawan kite bagi. die xnak. tu yng die bagi kite.
aku : kdgknidcsljdc

helloooo.... ada ke mcm tu... xkisah la hadiah tu kecik pun, kene la hargai. memng la aku tgk hadiah tu (mug kecik saiz mcm duit 50sen) nampak mcm murah. mcm 2biji seringgit. tapi dah kalo orng bagi, amik la. simpan. boleh je wat isi klip kertas ke, pin ke. perlu ke nak bagi orng lain.
kalo aku jadi budak yng bagi tu, sure aku kecik ati. sbb aku yng p teman washila n abg2 die beli hadiah hari guru aritu. punye la exsited dorng pilih. walaupun budget dorang kecik je. rm3 ringgit je, tapi niat dorng tu sile la hargai. huhuhu...

p/s: aku masih simpan hadiah yng cikgu ramlee bagi sbb dpt markah tinggi utk bm masa sekolah rendah dulu. jam pasir. mungkin niat cikgu ramlee utk aku hargai masa yng ada. DEMI MASA.... (^_^)
penah jugak dapat sabun buku utk hadiah hari jadi dari bff masa sekolah rendah. walaupun sabun tu xpenah dengar jenamanye tetap bangga n pakai pastu cite kat kawan2 sekolah. lol....

moral: hargailah setiap pengorbanan dari seseorang tu walau sekecil zarah pun (^_^)

No comments: