Wednesday, February 24, 2010

cita-cita

mari kita cite tentang cita2, impian dan harapan. aku gerenti, korang mesti ada cite2 kan. apa cite2 korang setakat ni?
erm.. aku ni agak xtetap pendirian sikit bab cita2 ni. hahaha. mana tak nye, tiap2 taun bertukar2 minat aku.
  1. dulu masa kecik2, aku bercite2 nak jadi doktor. well, aku rasa hampir semua orng pun ada cite2 ni masa kecik dulu rite. sbb ape ek? mungkin dulu masa kecik2 selalu g jumpa doktor kot. huhuhu... tapi bile dah beso ni, takut plak nk jumpa doktor. normal la kan. ngee...
  2. bile dah beso sikit, mula la nk glemer. cita2 plak nak jadi peramugari. hahaha... well, xsedo diri yng awak tu pendek. cita2 yng ni paling xbleh bla.
  3. bile dah masuk skolah menengah, kat high school dulu, aku pasang cite2 nak jadi ahli sejarah plak. nak cari gali artifak2 n barang2 purbakala. well, memng aku minat sejarah pun. smpai la skng pun aku masih minat sejarah gak. kalo tgk barang2 lama aka antik2 gitu, mesti aku termenung lama. mcm2 yng aku pikir n belek. tapi aku xteruskan cita2 ni sbb aku xtau mcmaner aku nak merealisasikan cita2 aku ni
  4. masuk plak sek teknik. walaupun masa tu aku amik civil eng, tapi aku bercita2 nak wat saloon. nak potong2 rambut orng. hahaha... tak tau la ini memng cita2 ke apa tah. konon2 aku nak wat business ar. tapi bile tanye aku apa2 pasal penjagaan rambut, zero
  5. then, aku masuk politeknik plak. masa ni aku join Askar Wataniah. nanti bile ada masa, aku cite pasal kerjaya sbagai askar wataniah k. memng best join AW. aku join ni sbb aku memng minat nak jadi pasukan keselamatan. sbb aku ni jenis suka lasak. suka pada benda2 yng extreme. dan mungkin jugak disebabkan nama aku yng bermaksud "srikandi" maka aku suka and minat pada benda2 yng ala2 perang ni. masa ni, aku pk bile dah grad, aku nak mohon lagi askar tetap. bleh jadi pegawai. kurang2 pun satu paku la. aku penah nak pegi interview jadi pegawai tentera tapi atas beberapa faktor, terpaksa dibatalkan. smpai la sekarang ni aku masih minat nak jadi tentera. nak melindungi negara. I LOVE MALAYSIA. sakng ni aku dah pun pencen dari jadi anggota Askar Wataniah. huhuu... sedey..
  6. bile abis diploma, rupa2nye baru aku tau bukan senang nak keje apa bidang yng kita minat. masa tu aku pk, apa2 rezeki yang datang, aku akan sebat. then, dapat la aku keje as proj executive kat company contractor class c. keje aku lebih kepada keje2 opis. aku keje kat ctu hampir setaun la. best jugak keje citu. tapi masa tu, aku betul2 jeles dgn kawan2 yng dapat smbung degree. so, aku pun apply la sambung degree. so, berakhirla kerjaya aku dalam bidang civil eng.
  7. masuk degree, aku amin bac in business computing. kontra abis dgn diploma aku dulu. so, i start with zero. in the 1st year, aku very excited to learn something new. then, bile dah hampi2 abis ni aku rasa agak menyesal sedikit. i love to be engineer. not it engineer but as civil engineer. to be IR. but, it is to late for me. nak patah balik, aku rasa agak membazir masa dan wang. so, sakng ni aku lebih bercita2 nak jadi cikgu. sbb i dont want to sit in front of my computer the whole day and typing stupid word. at least, jadi cikgu, i can see kids and teenager yang berlumba2 n ghairah nak belajar. because i always miss all that.
  8. tapi apa yng pasti, dari dulu smpai skng ni, aku bercita2 nak wat animal shelter. sbb i really love animal. so, kalo aku wat animal shelter, dapat la aku menyumbangkan jasa aku pada binatang2 yng selalu menjadi hinaan dan mangsa manusia2 yng xberhati perut. aku pun cite2 nak wat rumah anak yatim sbb aku pun anak yatim n i know how they feel. but, ini semua kene gunakan dana yng besar. insyaAllah kalo ada rezeki aku akan teruskan impian aku ni. =))

2 comments:

Nadiene said...

cita2 ea...

memng betul, cite2 adelah perlu...

tp kekadg cite2 ni punyai misi yg disertai ikutan, mcm lalang, ditiup kebarat, barat lah ia... dqn sebaliknye..

tp tu biasenye time bdk2..

dah dewase, aku makin tkt... persaingan tinggi..hmmm

Sharif Azreena said...

ha... betul2. skng ni graduan pun dah berlambak xde keje. huhu