Thursday, December 3, 2009

sesekali teringat...

mggu ni xtau la nape yng ramai sgt tanye pasal arwah abah. erm... i miss him so much.
xbanyak yang aku ingat sngt pasal arwah. sbb masa tu aku kecik lagi. belum matang lagi.
masa tu ari rabu, aku lepas makan tngahari kat asrama sek men clifford, kuala lipis. balik2 je bilik, aku tgk ada ramai orng berkumpul. bile dekat semua orng pandang aku. ada 2 orng lelaki yng aku xkenal. dorng kata dorng ni kawan abah. diorng suh aku packing baju ikut dorng. aku takut gak la. pastu warden pun suh aku cepat2 siap ikut dorng. akak aku pun masa tu dah turun da bawak beg baju. aku pun p la packing baju aku.
aku ingt diorng nak antar aku balik gua musang. that time, arwah keje kat FELDA CHIKU 4, gua musang, kelantan. pastu aku, akak jat n 2 orng lelaki tu naik kete. menghala ke johor. dalm kete tu, semua orng senyap je. dah separuh perjalanan tu, orng tu buat lawak pasal ayam. aku ingt lagi lawak tu. tapi akak jat xgelak pun. aku baru rasa mcm ada yang xkena.
masa tu, aku cume ingat abah atau mama sakit je. aku x terpikr jauh pun. sampai2 je kat simpang kampung tu, baru la diornag cakap. arwah abah dah xde. aku terkejut gile2 masa tu. akak jat yng sebelum tu dah teresak2 terus je nangis. aku pun nangis gak. smpai2 umah atok mak je, akak dayang dah ada. terus peluk aku n akak jat. pastu pakcik n makcik semua peluk kitorng. pastu aku xingat apa2. yang aku ingt, jenazah smpai sblum subuh. en hambali (ayah rubi) pun ada masa tu. pastu masa nak kebumikan jenazah, aku follow smpai tanah perkuburan. mama, kak jat, kak dyng x ikut pasal dorng xlarat. mungkin masa tu aku kecik lagi. xbape nak paham. aku tgh je semua tu. balik2 dari kubur, aku terus kene demam panas. seminggu aku cuti n balik2 sek, semua kawan2 ucapkan takhziah. semoga Allah mencucuri roh arwah abah. al-Fatihah....

No comments: